El Laberinto Del Fauno werd gemaakt door Guillermo del Toro, de Mexicaanse regisseur die ons in 2001 aangenaam verraste met El Espinazo del Diablo. Ook op het festival van Cannes was Pan’s Labyrinth, de Engelse titel waaronder de film uitgebracht wordt, één van de publiekslievelingen. Al waren zijn Blade II en Hellboy niet echt volledig spek naar onze bek, toch viel zijn voorliefde voor horror en het bovennatuurlijke weer op. Na zijn twee Hollywooduitstappen keert Del Toro nu terug naar zijn Spaanse roots. Deze film leunt qua vorm en inhoud opnieuw dichter aan bij El Espinazo del Diablo, dat zich ook afspeelt ten tijde van de Spaanse burgeroorlog.

Het verhaal situeert zich in het Spanje van 1944, vijf jaar na de burgeroorlog. Het leger van Franco strijdt nog altijd tegen guerrilla opstandelingen. Een klein groepje rebellen vecht onverdroten verder in de noordelijke bergen van Navarra. De tienjarige Ofélia verhuist met haar zwangere moeder naar Navarra om er bij haar onbekende stiefvader, de fascistische kapitein Vidal, in te trekken. Vidal (fantastische rol van Sergi López) is een koude, autoritaire en afstandelijke man. Ook haar moeder heeft door de moeilijke zwangerschap weinig aandacht voor haar dochter. Ofélia voelt zich eenzaam en heeft moeite met dit nieuwe leven. Gelukkig ontfermt de dienstmeid Mercedes zich over haar. Op een dag duikt Ofélia een mysterieus labyrint binnen en maakt ze kennis met Pan, een faun die haar op een wel heel speciale queeste in de onderwereld stuurt. Pan vertelt haar dat ze niemand minder is dan de verloren prinses van een magisch koninkrijk. Om terug te keren naar haar ouders moet ze drie gevaarlijke proeven ondergaan.

Samen met Ofélia wordt de kijker meegenomen naar een wonderlijke en ronduit adembenemende, maar uiterst onveilige verbeelde wereld. Uiteindelijk zal blijken dat de realiteit nog angstaanjagender is dan de fantasiewereld. Del Toro had nooit de bedoeling om enkel een fantasy film te maken, maar het eindresultaat moest een mengeling worden van een oorlogsdrama en gruwelsprookje. Een volledig geslaagde mix kunnen we het niet noemen, daarvoor ligt de inhoudelijke nadruk te hard op het fantastische stuk, maar een dijk van een film is het zeker geworden. De donkere, feeërieke wereld ziet er magnifiek uit. Ook de schitterende special effects en de tot in detail verzorgde beelden zijn om van te snoepen en imponeren. Dit buitengewoon sprookje voor volwassenen over het behouden van kinderlijke onschuld in plaats van die te verliezen, is een dikke magische aanrader! (PF)

Trailer: El Laberinto Del Fauno