Ivan (Grégoire Colin) is een dronepiloot. Vanuit een container in Nevada lanceert hij bommen die op duizenden kilometers afstand de vijanden van de staat uitschakelen. Wanneer één van die bommen een groot aantal onschuldige slachtoffers maakt, blijft hij uiterlijk onbewogen, maar  worstelt hij onbewust met het trauma. Full Contact volgt zijn pogingen om met wat er gebeurd is in het reine te komen.

Het verhaal van Ivan is er een van vervreemding en isolement. Ivan doodt vanop een afstand, heeft geen contact met medesoldaten, zegt amper een woord en scheurt na zijn uren eenzaam op zijn motor door de woestijn. Tegelijk zoekt hij naar menselijk contact. Hij googelt de namen van zijn slachtoffers, die in zijn verbeelding steeds dichterbij komen. In zijn zoektocht naar verlossing zet hij de stap terug van het virtuele en onpersoonlijke naar het fysieke en het menselijke (full) contact. Al snel weet Ivan – en wij met hem – niet meer wat droom is en wat werkelijkheid. Volgen we een chronologische plot of zien we drie versies van hetzelfde verhaal? De hele film baadt in een onwerkelijke sfeer, met prachtige en indringende beelden in een koud, hard licht.

Verwacht geen thriller over drones of de oorlogen in het Midden Oosten. De Nederlandse regisseur David Verbeek is niet geïnteresseerd in een spannend verhaal, maar wil ingaan op enkele Grote Vragen. Hoe gaan we om met onze trauma’s? Wat betekenen de technologische ontwikkelingen voor onze behoefte aan menselijk contact? Weten we nog wat echt is en wat niet echt als we alles via een scherm waarnemen? Hij schuwt daarbij de grote symbolen niet. De toon is gezet als je een verhaal over beeld en realiteit laat beginnen met licht en schaduwen in een grot. Het geeft je meteen een idee van wat je kan verwachten. Full Contact is een film die veel wil vertellen met weinig woorden. Niet meteen toegankelijk, maar zeker de moeite. (JR) VerdelerSeptember Film

Trailer: Full Contact