Paul Thomas Anderson heeft over de jaren heen een indrukwekkend oeuvre bij elkaar gefilmd met There Will Be Blood en The Master als absolute hoogtepunten. Zijn nieuwste film Inherent Vice haalt niet dat niveau, maar is toch opnieuw redelijk indrukwekkende cinema. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Pynchon en gaat over een wietverslaafde privédetective (Joaquin Phoenix) die in het Los Angeles van de jaren zestig danig in de problemen komt.

Op een dag staat zijn ex voor de deur en ze vertelt hem over een kidnapscenario waarbij haar nieuwe, rijke geliefde betrokken is. De hoofdpersoon stort zich in de zaak en ontdekt een bizar web van motieven en passies bij tal van betrokkenen waaronder surfers, oplichters, muzikanten, drugsgebruikers, een moordlustige schuldeiser, een undercover saxofonist, een ex-gevangene met een hakenkruis tatoeage en tot slot een mysterieuze entiteit die bekend staat als de Golden Fang.

Anderson is gekend om zijn gelaagde verhalen die de mens op een weergaloze en hypnotiserende manier weten te fileren. En ook in Inherent Vice probeert hij dit, maar het geheel snijdt toch iets minder diep dan verhoopt. De prent zigzagt tussen absurde komedie en dramatische film noir en mist wat coherentie. Door de introductie van een heel pak personages en de bijhorende verwikkelingen, duurt het wel even vooraleer de film een duidelijke richting inslaat, al wordt het gelukkig nooit vervelend. Het tempo ligt hoog genoeg, de acteerprestaties zitten snor en het verhaal weet zeker tot op het einde te integreren. Maar volledig overrompeld werden we deze keer echter niet. (PF) Verdeler: Warner Home Video

Trailer: Inherent Vice