In de filmindustrie is er altijd sprake van trendzetters en trendvolgers. Tot de eerste categorie behoren mensen als Ridley Scott en James Cameron. Hun werk kan een hele generatie filmmakers beïnvloeden. Tot de volgers behoort dan weer Paul W.S. Anderson. Want in plaats van de lessen van Scott en Cameron ter harte te nemen en erop voort te bouwen, heeft hij tot nu toe enkel slappe aftreksels gemaakt. Zo ook zijn laatste nieuwe Pompeii.

Pompeii vertelt het epische verhaal van slaaf Milo die een onoverwinnelijke gladiator is geworden. In een race tegen de klok moet hij zijn geliefde Cassia redden. Zij is de beeldschone dochter van een rijke koopman die onvrijwillig is beloofd aan een Romeinse Senator. Als vulkaan Vesuvius uitbarst, moet Milo zijn weg uit de arena vechten om samen met Cassia te ontsnappen uit de stad.

Janet Scott Batchler en Lee Batchler zijn misschien dan wel sinds 1983 getrouwd, maar een origineel scenario schrijven kunnen ze niet. De clichés druipen van het scherm, emotie en spanning zijn ver te zoeken. De film klonk dan wel beloftevol, hij heeft de verwachtingen niet kunnen waarmaken. Zelfs de vulkaanuitbarsting als grote apotheose, stelt teleur. Anderson is altijd meer een spektakelregisseur geweest dan een verhalenverteller, maar dit keer heeft hij de bal twee keer misgeslagen.

Enige lichtpuntje van de film: de charme en uitstraling van Kit Harington (Jon Snow uit Game of Thrones), de held die als een furie door alle actie en special effects raast. En natuurlijk Jack Bauer (aka Kiefer Sutherland) als Romein, maar dan eerder voor het komische effect. (DW) Verdeler: eOne

Trailer:

Pompeii