1987. In Yonkers, een rustig stadje net buiten New York laaien de gemoederen hoog op. Een rechtbank heeft de stad verplicht sociale woningen in de rijkere, blanke buurten te bouwen. Na jarenlang getreuzel en juridische vertragingsmaneuvers staat de gemeenteraad voor het blok: ofwel bouwt ze de woningen, ofwel betaalt ze een dwangsom die de stad binnen de kortste keren naar het bankroet zal brengen. De inwoners uit de geviseerde buurten worden intussen steeds woester op wat zij als het verraad van de politici zien.

Nick Wasicsko (Oscar Isaac met een schítterende snor) is tegen alle verwachtingen in als 28-jarig groentje tot burgemeester verkozen door te beloven tegen de beslissing van de rechtbank in beroep te zullen gaan. Eenmaal verkozen, blijkt verder beroep al snel zinloos en financieel rampzalig. Doorheen de reeks zie je in dit waargebeurde verhaal hoe hij tevergeefs probeert de leden van de gemeenteraad en de inwoners van Yonkers daarvan te overtuigen. Al snel staat er in de gemeenteraad een tegenstander op in Hank Spallone (Alfred Molina), die net als Wasicsko voor hem belooft om écht te zullen vechten tegen de beslissing van de rechtbank. Naast dit politieke verhaal, volgt de reeks een aantal mensen uit de getto’s. Zij komen in aanmerking voor de nieuwe woningen, maar hebben daar in hun dagelijkse strijd om te overleven totaal geen oog voor.

Waarom zou iemand die niet uit Yonkers komt kostbare tijd investeren in een verhaal over een lokale discussie van bijna dertig jaar geleden? Een vraag die ook tijdens het kijken van de eerste afleveringen de kop kan opsteken bij een zoveelste technische discussie in de gemeenteraad. Tegelijk hebben de makers van de reeks (o.a. David Simon, van de topreeks The Wire) dit heel specifieke verhaal aangegrepen om een aantal universele boodschappen te brengen over politiek en maatschappij. Is een democratie bestand tegen politici die enkel zeggen wat we willen horen? Hoe ga je als maatschappij om met de spoken uit het verleden (in dit geval de segregatie die tot getto’s leidde)? Hoe ga je om met de angst voor de ander?

Op het einde van de reeks komen de verschillende verhaallijnen heel mooi samen. Wasiscko ondervindt dat je wel even kunt meesurfen op een golf van woede, maar dat het gevaarlijk is om halverwege te willen afstappen. Een les die ook voor de huidige generatie politici, hier en in de Verenigde Staten, nog steeds relevant is. (JR) Verdeler: Warner Home Video

Trailer: Show me a Hero