De hoogdagen van de erotische thriller liggen al enige tijd achter ons en toch koos de Zuid-Koreaanse filmmaker Im Sang-soo ervoor om een sexy remake te maken van een Koreaanse cultfilm uit 1960. Het resultaat is interessant, maar onevenwichtig. We volgen de jonge Eun-Yi die als kinderoppas en poetsvrouw in dienst komt van een Zuid-Koreaanse advocaat.

Aanvankelijk wordt ze met veel respect behandeld door haar in weelde badende werkgevers Hoon en Hera. Ze heeft het op haar beurt best naar haar zin met het dochtertje van het echtpaar dat een tweede kind verwacht. Alles slaat evenwel om als Eun-Yi zelf zwanger raakt. Er breekt een schandaal los en Hera en haar moeder zetten alles op alles om Eun-Yi te vernietigen. Hun wraakactie heeft voor iedereen zware gevolgen.

Het eerste deel van The Housemaid is sterk. Het machtsspel tussen de arme huismeid, de heer des huizes en zijn hoogzwangere vrouw levert een broeierig sfeertje op. Ook de manier waarop regisseur Im Sang-soo alles in beeld brengt is indrukwekkend. Het laatste deel van de film is spijtig genoeg minder: de karikaturale personages beginnen te storen en de overdreven theatrale en ongeloofwaardige afwikkeling van het al bij al magere verhaal neemt veel plezier en spanning uit de film. Half geslaagd dus. (PF

Trailer: The Housemaid

The Housemaid Poster