Zo’n drie jaar geleden was het eindelijk zover: regisseur Erik Van Looy mocht zijn droom waarmaken en in Hollywood een film draaien. Het ging om de Amerikaanse remake van zijn eigen Vlaamse kaskraker Loft uit 2008 (die in 2010 ook al in een Nederlandse versie werd gegoten). Wanneer het filmen erop zat, was het wachten op de release. Lang wachten, want omwille van een heleboel redenen werd de releasedatum almaar uitgesteld. Maar kijk, geduld wordt uiteindelijk beloond en The Loft ziet nu uiteindelijk toch het levenslicht. De film mocht zelfs de 41ste editie van het Film Fest Gent openen. En niet geheel onterecht, want ook de Amerikaanse versie is een degelijke, knap in beeld gebrachte thriller.

Het scenario van Bart De Pauw werd een klein beetje “veramerikaniseerd” door Wesley Strick. Door hier en daar wat weg te snijden, maakte hij het verhaal iets strakker en gaf hij de film nog wat meer tempo. Voor de rest bleef de plot hetzelfde. Vijf getrouwde mannen delen in het grootste geheim een loft waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en nieuwste veroveringen ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in een loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze oorspronkelijk dachten.

Door minimaal in te grijpen in het script, zijn niet alleen de troeven, maar spijtig genoeg ook de gebreken uit het origineel terug te vinden (zoals de overtollige flashbacks en teleurstellende epiloog). Daarenboven zijn de acteerprestaties niet al te groots en de karakters vlakker dan in de Vlaamse versie. Karl Urban en zeker Wentworth Miller overtuigen niet en ook Matthias Schoenaerts heeft al veel betere en genuanceerde rollen neergezet. Bij de vrouwen weet Rachael Taylor wel te charmeren, vooral als je ze vergelijkt met de (wan)prestatie van Isabel Lucas.

Van Looy heeft met The Loft dus opnieuw een onderhoudende thriller ingeblikt. Degelijk gemaakt, maar niet beter dan het origineel en dus redelijk overbodig. Wij betwijfelen ook of dit veel potten gaat breken in Amerika. Maar kom, Van Looy heeft wel zijn droom verwezenlijkt. Het is hem gegund. (PF)

Trailer: 

The Loft