The Rover speelt zich af in de Australische outback in een gevaarlijke nabije toekomst. Eric (Guy Pearce) heeft alles en iedereen achtergelaten. Wanneer zijn auto, zijn laatste bezit, gestolen wordt door een bende gevaarlijke criminelen, gaat Eric in de achtervolging. Daarbij krijgt hij hulp van Reynolds (Robert Pattinson), het naïeve bendelid dat achtergelaten werd in de bloederige chaos van hun laatste ontsnapping.

Regisseur David Michôd trakteert ons met zijn tweede film niet meteen op het meest opgewekte verhaal. De Australische economie is ingestort, het land ligt volledig overhoop. In de grote steden heerst er nog een beetje orde, maar in de outback is daar helemaal geen sprake van. Misdaad is er alledaags, mensen komen amper buiten, moreel verval troef. Het is in deze grimmige woestenij dat Michôd zijn krachtig en excentriek drama laat plaatsvinden.

De film wordt met verve gedragen door de twee hoofdrolspelers. Pearce is sterk in zijn zwijgzame rol, maar het is vooral Pattinson, die de show steelt en met deze rol nog maar eens bewijst dat hij veel meer is dan de glinsterende Twilight-vampier, die menig meisjeshart sneller liet slaan. Naast de sterke acteerprestaties maakt ook de visuele uitwerking indruk. De camerabewegingen, de nevenpersonages, het sporadische geweld en de desolate woestijn laten de film baden in een ware westernsfeer. Maar The Rover is meer dan dat.

Michôd schotelt ons vooral een zeer cynisch toekomstbeeld voor, waar weinig tot geen plek meer is voor enige vorm van menselijkheid of normen en waarden. Overlevingsdrang en eigenbelang primeren. Op een trage, ingehouden, maar zeer doeltreffende manier – met enkele uitbarstingen van geweld – vertelt hij een meeslepend en daarenboven entertainend verhaal. Fascinerende rit deze The Rover. (PF) Verdeler: eOne

Trailer: 

The Rover