In maart brengt A-Film een eerste lichting van tien blu-ray titels op de markt. Eén van die titels is Zwartboek, geregisseerd door Paul Verhoeven. Dit oorlogsdrama was Paul Verhoeven’s eerste Europese film in ruim 20 jaar. In 1993 maakte Verhoeven De Vierde Man. Dat werd zijn laatste Nederlandse film voor hij carrière begon te maken in Hollywood. Hij kende daar enkele successen zoals Robocop, Total Recall en Basic Instinct, maar ook enkele flops. Maar de regisseur voelde zich wat in een keurslijf. Daarom keerde hij terug naar zijn geboorteland waar hij opnieuw van meer artistieke vrijheid zou kunnen genieten. En het moet gezegd: Verhoeven is erin geslaagd om de meer dan 2 uur durende film geen moment te laten vervelen. Zijn hoofdrolspeelster Carice Van Houten steekt kop en schouders boven de rest van de cast uit en zet een prachtige prestatie neer als Rachel Steinn.

Zwartboek vertelt het op feiten gebaseerde verhaal van de Joodse Rachel Steinn, die op het einde van de Tweede Wereldoorlog door verraad haar ouders verliest. Zij probeert op allerlei manieren te overleven, terwijl ze telkens in benarde situaties terecht komt. Zo sluit ze zich aan bij het verzet en infiltreert ze bij de Nazi’s onder de naam Ellis De Vries. Op korte tijd wordt ze geconfronteerd met begrippen als vriendschap, loyaliteit en verantwoordelijkheid. Maar tijdens oorlog, wanneer de drang naar overleving de bovenhand neemt, hebben die begrippen meestal een andere betekenis. Na een tijd wordt het onduidelijk wie ze nog kan vertrouwen. Want “iedereen die overleeft, is op een of andere wijze schuldig”…

Verhoeven’s terugkeer naar de heimat mag geslaagd genoemd worden, want hij levert een goede film af met enkele sterke scènes. Er zit lekker veel vaart in het verhaal en de spanning wordt deftig opgebouwd. Zijn Amerikaanse manier van filmen valt nog duidelijk op. Het karikaturale van enkele nevenpersonages (vb. de godvrezende Theo) en het teveel aan toevalligheden en onwaarschijnlijkheden in het verhaal, maken het geheel echter minder beklemmend dan had kunnen zijn. Het werd zeker geen scherpe analyse over goed en kwaad of over moraliteit. Ook werden er geen grootse nieuwe opvattingen aangeboden over de rol van Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog – zoals de propaganda voor de film ons wilde doen geloven. Daarvoor is het allemaal te oppervlakkig. Maar al bij al is deze thriller meer dan opwindend genoeg om in huis te halen. (PF) 

Trailer: Zwartboek